close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

האם מטבח שלא מבשלים בו בשר וחלב נחשב לכשר?

מערכת שורשיב אדר א, תשעט17/02/2019

האם מטבח שלא מבשלים

תגיות:
הכלל היהודי ידוע, אסור לערבב בשר וחלב. המחמירים ביותר (ואלה שיכולים להרשות לעצמם), יש להם שני מטבחים בבית, מי שמחמיר קצת פחות, יש לו שני כיורים, כיור חלבי וכיור בשר, מרבית האנשים יש להם מטבח אחד עם כיור אחד, והם כבר יוצרים הפרדה בין בשר וחלב, במידה והם נוהגים להפריד, כמובן.

אך עולה שאלה, מה קורה במסגרת מטבחים מעוצבים שלא מבשלים בהם בשר וחלב, האם הם נחשבים כשרים. אין הכוונה רק מבחינת העיצוב של המטבח, למשל אם מדובר במטבח כפרי או מטבח מודרני, אלא באופן כללי. נניח ומדובר במטבח של אנשים אשר מקפידים
על אוכל צמחוני או אוכל טבעוני, האם מדובר על מטבח כשר מראש, שכן לא מבשלים בו בשר, ובמקרה הטבעוני גם לא חלב?

דגש על מטבח כפרי /מודרני כשר
חשוב להדגיש, אנחנו יכולים למצוא לא מעט מטבחים כפריים יוקרתיים ופשוטים בבתים רבים, אשר מתעסקים עם השאלה הזאת, בוודאי היום כמספר הצמחוניים ומספר האנשים ששומרים על צריכת מזון טבעוני נמצא בעלייה מתמדת. באופן מסוים אפשר לעלות את התהייה, אם כך הדבר, האם האוכל הוא זה שקובע האם המטבח כשר או שמש זה שיש של מטבח או השאלה האם מדובר במטבח כפרי או מודרני, או כל עיצוב אחר. כלומר, עולה שאלה האם בכלל זה קשור אך ורק למרכיבי המזון בו בוחרים להשתמש.

לפני שנענה על השאלה, צריך לומר שני דברים. ראשית, השאלה הזאת היא תוצר של שינוי חברתי. הרי עד לפני לא מעט שנים לא הייתה קהילה גדולה של אנשים צמחוניים או טבעוניים. ככל שהיא גדלה עלו דילמות שונות, בין היתר גם דילמה לגבי המטבח. שנית, אין חשיבות באמת להגדרת עיצוב מטבחים בשאלה זו. הרי זה לא משנה אם המטבח הוא כפרי או מודרני, וזה לא משנה אם המטבח הוא כזה או אחר. מה שחשוב, מה שמבשלים בו.

מטבח טבעוני/צמחוני – כשר או לא?
ובכן, אפשר שמטבח טבעוני או צמחוני יהיה לא כשר. ישנם לא מעט רבנים אשר טוענים שזה לא מספיק שלא יכינו במטבח בשר או חלב, אלא גם צריך לבדוק מתי מכינים את האוכל, עם אילו מרכיבים ומי מכין.

נניח ואנחנו בוחרים להכין ארוחה טבעונית עם מרכיבים מחו"ל, הרי שאין אנחנו יודעים אם מה הם התערבבו. כלומר קיים סיכוי שמדובר במרכיבים לא כשרים. נכון הדבר גם אם אנחנו מכינים את הארוחה עם דברים כשרים מישראל, בזמן שאת הארוחה עצמה אנחנו מכינים בשבת או להיפך, אנחנו מכינים את הארוחה עם מרכיבים ישראלים שאין להם תעודת כשרות, אז אולי באמת הם לא מכילים בשר או גבינה, אך ייתכן שאותם מרכיבים הוכנו בשבת.

במילים אחרות, גם מטבחים שאין מכינים בהם בשר או חלב, יכולים להיות לא כשרים.

המאמר באדיבות - www.herods-k.co.il
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה